Powiat Czarnkowsko-Trzcianecki

Poradnik konsumenta - reklamacja biżuterii

Czasami bywa tak, że pod wypływem impulsu  zakupimy pierścionek, kolczyki czy bransoletkę i jesteśmy podekscytowani. Następnie okazuje się, że jednak dokonany zakup nie jest do końca takim, jakim miał być albo posiada wadę i co teraz? Z pierścionka wypadł kamień? A może w zakupionej  obrączce ślubnej właśnie pojawił się ubytek i brakuje małego diamentu? Co zrobić w takiej sytuacji?

W tym segmencie rzecznik również  otrzymuje zapytania od konsumentów m.in. czy można odstąpić od umowy, kupując bransoletkę zamówioną przez Internet? Czy możemy reklamować, gdy zauważymy, że kamień z pierścionka lub zawieszki wypadł? Co zrobić, gdy usługa jubilerska została nienależycie wykonana?

Okazuje się, że czasami możemy trafić jako konsumenci na słabo jakościową biżuterię, która była reklamowana  jako super ekskluzywna a okazuje się, że w wyniku tego wypadają cyrkonie czy kamienie. Ze zgłoszeń jakie rzecznik otrzymuje wynika, że sytuacje są różne, ale za każdym razem wywołują nie lada emocje. Taki problem spotkał Panią Katarzynę: „Partner kupił pierścionek z pracowni Jubilerskiej. Po dwóch dniach wypadła cyrkonia, oddaliśmy pierścionek na reklamację i czekaliśmy 10 dni na naprawę. Sprzedawca naprawił pierścionek, lecz cztery dni po odbiorze wypadła kolejna cyrkonia, co mogę z tym dalej zrobić?”

Jeżeli zatem nasza biżuteria jest niezgodna z umową, czyli posiada wadę fizyczną, przysługuję nam z mocy prawa rękojmia. Przykład sprawy konsumentki wyraźnie wskazuje, że wyrób jubilerski nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju produkt jest zwykle przeznaczony, gdyż z pierścionka wypada kamień, co oznacza, że raczej go już nie będzie zakładać. Konsumentka może zatem żądać bezpłatnej naprawy, wymiany biżuterii na nową, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. W ostatnim przypadku wada musi być istotna, czyli musi uniemożliwiać normalne użytkowanie. Zatem przy pierwszej reklamacji sprzedawca miał prawo w pierwszej kolejności dokonać naprawy lub wymienić produkt na nowy. Przy kolejnej reklamacji nie ma już takich ograniczeń i jeśli wada jest istotna, a zażądamy zwrotu gotówki, to musi sprzedawca się na to zgodzić.  Warto dodać, że jeżeli złożyliśmy reklamację w ciągu 12 miesięcy od dnia zakupu, to istnieje domniemanie, że wada istniała od początku. Wówczas sprzedawca musi udowodnić, że było inaczej i wada powstała z naszej winy.

A co w przypadku, gdy się rozmyślimy a produkt nie ma wad? -  pyta Pani Ewa „Kupiłam kolczyki w sklepie jubilerskim w moim mieście. W domu jednak stwierdziłam, że nie był to dobry zakup i chciałam oddać nie używany produkt. Sprzedawca jednak stwierdził, że zwrotów nie przyjmuje, czy ma rację?”.

Jeżeli chodzi o zakupy w sklepie stacjonarnym należy wyjaśnić, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu ani wymiany biżuterii zakupionej jako niewadliwej. Możliwość zwrotu może być jednak przewidziana w regulaminie sklepu stacjonarnego przez danego sprzedawcę. Sprzedawca może określić w nim zasady przyjmowania zwrotów, np. bony zamiast gotówki a także termin, w którym zwrotu towaru dopuszcza.

Z innym pytaniem zwróciła się Pani Joanna: „Czy gdy kupimy przez Internet bransoletę, mamy prawo do zwrotu towaru w terminie 14 dni?” Tak, jeżeli zawarliśmy umowę na odległość możemy od niej odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania jakiekolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia jakikolwiek kosztów. Jedyne co musimy uczynić, to poinformować o tym przedsiębiorcę, składając odpowiednie oświadczenie. Oświadczenie może być wysłanie w formie pisemnej, ale także np. listem elektronicznym lub z wykorzystaniem funkcjonalności strony internetowej przedsiębiorcy. Pamiętać należy, że nie zawsze będziemy mogli odstąpić od umowy, gdyż są w prawie wyjątki.

Zatem pytanie Pana Tomasza  jest bardzo trafne: „czy to prawda, że są w prawie wyjątki, kiedy odstąpić nie można? Kupiłem przez Internet pierścionek zaręczynowy wykonany zgodnie z moim indywidualnym projektem z grawerem. Jednak później się rozmyśliłem. Chciałem odstąpić od umowy w terminie 14 dni, jednak sprzedawca stwierdził, że nie mam takiego prawa – czy ma rację?”.

Tak, sprzedawca ma rację, jeżeli biżuteria taka nie miała wad, to niestety, ale pierścionka wykonanego na nasze indywidualne zamówienie nie zwrócimy, o czym mówi wprost art. 38 ust. 3 ustawy o prawach konsumenta: „Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów: w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb”.

Ostatnio rzecznik otrzymał sprawę konsumenta z Czarnkowa, który zakupił zawieszkę z żółtego złota w kształcie serca z diamentem i zlecił jubilerowi wykonanie grawera na tylnej ścianie zawieszki. Emocje dopiero wzrosły, gdy odebrał produkt, gdy okazało się, że serduszko jest zniszczone i brakuje w nim diamentu! Jak opisuje konsument: „(…)Grawer miał być wykonany laserowo na tylnej ścianie zawieszki. Ponieważ nie otrzymałem właściwego dokumentu przyjęcia usługi wykonałem zdjęcie zawieszki przy pracownicy zakładu jubilerskiego. W dniu odbioru okazało się, że zawieszka, którą mi okazano była zniszczona. Na przedniej stronie zawieszki brakowało w miejscu osadzenia diamentu, przód zawieszki był wyraźnie porysowany, grawer wykonany był ręcznie nie laserowo. Tylna strona zawieszki była wyraźnie pogięta. Widoczne były nieudolne próby prostowania tylnej ściany. Zawieszka była wyraźnie zniszczona. Przy przedsiębiorcy wykonałem zdjęcia okazanej zawieszki. Odnośnie brakującego diamentu usługodawca stwierdził, po mojej uwadze o jego braku, że widocznie odkleił się w trakcie grawerowania. Powiedział, że to "kawałek szkiełka", niewiele wart. Dodał, że może wkleić coś w to miejsce. Po mojej uwadze, że to nie kawałek szkiełka, tylko diament z certyfikatem, stwierdził, że kolega z branży to naprawi.  Zawieszka miała być prezentem dla dziecka, a po usługach grawerskich przedsiębiorcy już się na prezent nie nadawała. W związku z powyższym odmówiłem zapłaty za grawer i zażądałem zwrotu kosztów zakupu zawieszki. Jubiler się zdenerwował, rzucił zawieszką i na moje pismo reklamacyjne nie odpowiedział”.

Po interwencji rzecznika sprawa zakończyła się pozytywnie, gdyż przedsiębiorca oddał pieniądze konsumentowi. Zatem, jeżeli spotkamy się z utrudnionym kontaktem ze sprzedawcą lub nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów pod numerem telefonu 660753160 lub wysyłając e-mail: prk@pct.powiat.pl

Miłosz Niedźwiecki

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

 

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności