Poradnik konsumenta – prestiżowe zakupy
Coraz więcej jest na rynku solidnych i markowych produktów. Marka premium jest zazwyczaj kojarzona z doskonałością, luksusem i wysoką jakością. Konsumenci często zwracają się ku tym markom w nadziei, że kupują produkty wyjątkowe i trwałe. Niemniej jednak, niezależnie od renomy marki, nawet produkty oznaczone jako "premium" mogą czasem zawieść. W takich przypadkach, konsumenci mają również prawo do zgłaszania reklamacji.
Z taką sprawą niedawno zgłosiła się konsumentka, która zakupiła szczotkę wiszącą do WC i dozownik na mydło do swojej łazienki za łączną cenę 1.560 zł. Okazało się, że produkty nie wytrzymały w łazience 2 miesięcy, gdyż pojawiły się na nich zabarwienia i wykwity. Jak opisuje konsumentka: „moim zdaniem wykonanie szczotki wc oraz dozownika na mydło było wadliwe. Materiał z którego były wykonane produkty to mosiądz a po kontakcie z wodą, co jest nieuniknione, wybarwił się, pojawiły się liczne wykwity, czarne plamy niemożliwe do usunięcia, tak jakby były malowane sprayem. Jako że wady powstały w różnych miejscach, świadczy to o słabej jakości użytego materiału. Niestety nie jest to jakość ani trwałość jakiej oczekuje klient od tego rodzaju produktów w tak wysokiej cenie. W odpowiedziach na reklamację sprzedawca odrzucał moje argumenty wskazując, że uszkodziłam je mechanicznie z mojej winy”.
Z podobną sytuacją miał do czynienia inny konsument, który zakupił markowe wytrzymałe spodnie taktyczne stylistyki wojskowej za ponad 300 zł. Okazało się, że są wadliwie wykonane, gdyż jak opisuje konsument: „Niezgodność z umową polegała na wadach materiałowych, gdyż po krótkim czasie użytkowania, nastąpiło rozprucie szycia w kilku miejscach spodni oraz rzepy przestały trzymać, gdyż ich szycie również się rozpruło. Sprzedawca na podstawie przesłanych przeze mnie zdjęć spodni wskazał, że rozpatruje reklamację negatywnie, że powstałe uszkodzenia nie wynikają z wad konstrukcyjnych spodni”.
Warto przypomnieć, jak możemy zareklamować wadliwy towar. Często o tym nie wiemy, ale możemy zrobić to na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest reklamacja do sprzedawcy, tj. reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową, a drugim reklamacja z tytułu gwarancji składana do gwaranta. Niemniej jednak, istnieje często mylna interpretacja i zamieszanie w rozumieniu tych dwóch pojęć. Gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem producenta lub sprzedawcy, które zapewnia dodatkowe środki ochrony poza standardowymi prawami konsumenta. Z kolei niezgodność towaru z umową wynika z naruszenia umowy sprzedaży i jest dla konsumenta korzystniejsza, gdyż warunki określają przepisy prawa, a nie sprzedawca czy producent. Ważne jest, aby konsument zdawał sobie sprawę z tych różnic i korzystał z odpowiednich praw i środków ochrony w przypadku reklamacji.
Niezależnie od tego na jakiej podstawie konsument reklamuje towar, w reklamacji trzeba w miarę dokładnie opisać na czym polega wada towaru, wskazać czego oczekujemy od przedsiębiorcy np. naprawy, wymiany towaru, obniżenia ceny czy też zwrotu pieniędzy. Następnie należy dostarczyć reklamację do sprzedawcy, dla celów dowodowych warto wysłać pismo pocztą lub na wskazany adres e-mail (jeżeli przedsiębiorca daje taką możliwość) lub osobiście zanieść pismo z reklamacją do sklepu, dbając o to, aby na naszej kopii uzyskać potwierdzenie jego otrzymania.
W powyższych opisywanych przypadkach konsumenci byli świadomi swoich praw i wiedzieli, że w przypadku odrzucenia reklamacji, mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy rzecznika konsumentów. Rzecznik natomiast w drodze mediacji starał się przekonać przedsiębiorców do polubownego rozstrzygnięcia powstałych sporów i tak sprzedawcy zmienili zdanie i zwrócili pieniądze.
Zatem, jeżeli spotkamy się z utrudnionym kontaktem ze sprzedawcą lub nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów pod numerem telefonu 660753160 lub wysyłając e-mail: prk@pct.powiat.pl