Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Poniedziałek, 24 marca 2025
Imieniny: Gabriel, Marek, Gabor
pochmurno
12°C

Kto ponosi koszty reklamacji?

Kupiliśmy w sklepie internetowym rzecz, która okazała się wadliwa i jest niezgodna z umową, wtedy mamy ustawowe prawo do reklamacji. Reklamacja towaru zakupionego przez Internet, wiąże się z koniecznością dostarczenia towaru. I tutaj pojawiają się nurtujące nas pytania: kto ponosi koszty związane z reklamacją? Czy konsument w przypadku wysyłki reklamowanego towaru zawsze może domagać się od sprzedawcy pokrycia kosztów odesłania rzeczy? Kto jest zobowiązany do pokrycia kosztów przesyłki, jeżeli reklamacja została uznana za niezasadną? 

W takiej sytuacji znaleźli się konsumenci z naszego powiatu, którzy zgłosili się z pomocą do rzecznika. Pani Ania pytała: „Kupiłam pościel za 150 zł przez znany portal ogłoszeniowy. Po pierwszym praniu pościel ta zaczęła się pruć. Napisałam wiadomość do sprzedawcy i wysłałam zdjęcia. Sprzedawca poprosił mnie, abym odesłała pościel najtańszą przesyłką, bo faktycznie tak nie powinno być. Po paru dniach otrzymałam informację od sprzedawcy, że jedynie co może zrobić, to wyślą mi nową pościel. Zgodziłam się. Zapytałam się jednak, kto zwraca poniesione koszty wysyłki towaru do sprzedawcy? W odpowiedzi usłyszałam, że sprzedawca tych kosztów nie ponosi i nie zwróci, bo już wysłali nową pościel na własny koszt. Czy tak faktycznie jest przy uznanej reklamacji?”

Z kolei Pan Adam opisywał: „Kupiłem obuwie sportowe w Internecie. Po trzech miesiącach w obuwiu zaczęła pękać podeszwa, co wskazywało na wadę towaru. Zgłosiłem więc reklamację do sprzedawcy. Wysłałem produkt na własny koszt. Reklamacja została uwzględniona i obuwie zostało mi wymienione na nowe. Natomiast nikt mi nie zwrócił kosztów przesyłki reklamowanego obuwia do sprzedawcy, jak to jest?”

Należy wyjaśnić, że w obu opisanych wyżej przypadkach nie ulega żądnym wątpliwościom, że uznano reklamację za zasadną, zatem wszelkie koszty związane z reklamacją, jak np. dostarczenie i odesłanie towaru czy nawet wykonanie niezależnych badań i ekspertyz ponosi w całości sprzedawca. Konsumentowi, który poniósł koszty dostarczenia towaru do sprzedawcy należy się zwrot tych wydatków. Warunkiem jest przedstawienie dowodów ich poniesienia. W przypadku wysyłki towaru za pośrednictwem operatora pocztowego lub firmy kurierskiej, konsument może żądać od sprzedawcy zwrotu kosztów przesyłki pocztowej lub kurierskiej, przedstawiając dowód zapłaty za tę usługę. Z pomocą przychodzą nam przepisy art. 5612 i 5613Kodeksu cywilnego, w których jasno wskazano, że kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży (…); Z zastrzeżeniem art. 5611 § 2 i 3 koszty wymiany lub naprawy ponosi sprzedawca. W szczególności obejmuje to koszty demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.”

W przypadku jednak nieuznanej reklamacji w sklepie internetowym sytuacja już nie jest tak jednoznaczna. Dlaczego? Otóż przepisy nie wskazują, kto powinien zapłacić za odesłanie towaru do klienta, jeśli reklamacja zostanie odrzucona. Kwestia ta budzi kontrowersje, gdyż według jednych to konsument powinien pokryć koszty wysyłki – dlatego, że nie występuje bowiem sytuacja „dostarczenia rzeczy wadliwej”, jak napisano w cytowanym powyżej artykule.  Natomiast drudzy twierdzą, że koszty nieuzasadnionej reklamacji są elementem ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej i dlatego powinien je ponieść sprzedawca.

Warto jednak przedstawić decyzję Prezesa UOKiK z 15/2011, który uznał obarczenie konsumentów kosztami nieuzasadnionej reklamacji za praktykę, która narusza zbiorowe interesy konsumentów. Wskazano, że sprzedawca posiada przeciwnie do konsumenta, wiedzę profesjonalną potrzebną do oceny zasadności reklamacji. Rozpatrywanie wnoszonych do sprzedawcy reklamacji mieści się w granicach ryzyka prowadzonej działalności gospodarczej, więc koszty rozpatrywania reklamacji nie powinny obciążać konsumentów. Ponadto w rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się zapis, że: W przypadku nieuzasadnionej reklamacji Zamawiającego zostanie on obciążony kosztami obsługi reklamacji poniesionymi przez Wykonawcę w tym kosztami związanymi z przyjazdem serwisu (sygn. akt XVII AmC 157/05, wpis numer 916).”

Zatem dla reklamacji nieuznanej, ubiegając się o zwrot kosztów, możemy powołać się na decyzję Prezesa UOKiK oraz na zapis w rejestrze klauzul niedozwolonych. Jeżeli nawiązanie do wyżej wspomnianych przykładów nie przekona sprzedającego do zwrotu kosztów przesyłki, to możemy udać się do rzeczoznawcy po opinię potwierdzającą istnienie wady a w ostateczności udać się do sądu. Zatem, jeżeli nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

Miłosz Niedźwiecki

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.