Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Poniedziałek, 24 marca 2025
Imieniny: Gabriel, Marek, Gabor
pochmurno
12°C

Poradnik konsumenta

W czasie pandemii konsumenci częściej remontują mieszkania i zmieniają wystrój, tak wynika ze statystyk prowadzonych spraw przez rzecznika. Zauważyć można znaczący wzrost zapytań z sektora usług (remonty, naprawy, modernizacja wystroju wnętrz czy ogrodów). Widać, że więcej czasu spędzamy w domu, gdyż musieliśmy się przystosować do pracy zdalnej, co powoduje, że częściej zauważamy, że już czas na remont. Z jakimi problemami spotykają się konsumenci? Najczęściej zgłaszane problemy dotyczyły złej jakości zakupionych produktów, nierzetelnych fachowców oraz problemów z reklamacją.

Tym razem konsument trafił na felerne okna i serwis, który nie potrafił naprawić produktu. Jak sam opisuje w swojej historii wielokrotnie zgłaszany problem, nie został rozwiązany: „Zamówiłem u fachowca trzy okna o określonych wymiarach, kolorze i rodzaju szyby. Fachowiec odpowiadał zatem za projekt jak i sprzedaż okien. Chwilę po montażu okien okazało się, że towar jest niezgodny z umową, gdyż jest wadliwy, nie spełnia swojej funkcji, nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi zawartemu w indywidualnej umowie. Zgłosiłem reklamację sprzedawcy, wskazując, że okna są niewyregulowane, obwiesiły się i w związku z tym są całkowicie nieszczelne. Dopiero po 90 dniach przybył serwis i dokonał regulacji okien. W protokole zamieszczono informację, że wymieniono uszczelki zewnętrzne i wyregulowano skrzydła. Okazało się, że wykonane działania były nieskuteczne i pomiędzy ramą a skrzydłem okna po prostu wieje a na zawiasach przy temperaturach ujemnych pojawia się szron i lód, wewnątrz ogrzanego pomieszczenia. Od razu zgłosiłem reklamację, prosząc o wykonanie poprawy montażu. Opowiedziano mi, że „(…) zachodzenie skrzydeł na ościeżnicę na 0,5 cm mieści się w granicach normy. (…) Informujemy również, iż zgodnie z Kartą gwarancyjną §5 punkt 11 gwarancji nie podlegają (wyłączenie odpowiedzialności) okna łukowe”. Czyli kupiłem okna, ale nie można ich reklamować, bo są łukowe?  Napisałem ponowną reklamację do fachowca wskazując wyraźnie na rękojmię uregulowaną w Kodeksie cywilnym informując, że regulacja okna niewiele zdziałała. Podstawową właściwością okien jest ich szczelność od niekorzystnych warunków atmosferycznych – natomiast zamontowane przez fachowca okna nie chronią przed wiatrem i mrozem. Niestety skończyło się tylko na słownym zapewnieniu, że przyjedziemy i naprawimy”.

Konsument się nie poddał i postanowił skorzystać z pomocy rzecznika, który interweniuje w takich sprawach. Rzecznik po przeanalizowaniu dokumentacji podjął odpowiednie działania i wystąpił pisemnie do przedsiębiorcy w celu wyjaśnienia sytuacji. Należało wyjaśnić fachowcowi, że odpowiada za sprzedany towar i ma obowiązek przyjąć każdą reklamację i ją rozpatrzyć, czyli odpowiedzieć konsumentowi. W omawianym przypadku zdarzyło się, że sprzedawca w obliczu zgłoszenia mu reklamacji przez konsumenta przekazał, sprawę do producenta/serwisu podmiotu trzeciego. Wyglądało to na próbę zrzucenia problemu na kogoś innego. Jeżeli zatem konsument nie powoływał się wprost na udzieloną mu gwarancję, a treść żądania odpowiadała przykładowi cytowanemu kilka akapitów wyżej – oznaczało to, iż zgłoszono reklamację z tytułu rękojmi. Zatem, wskutek zgłoszenia konkretnego żądania do sprzedawcy, to sprzedawca powinien zadośćuczynić żądaniom konsumenta, a nie gwarant/producent.

Po interwencji, sprzedawca w odpowiedzi wskazał, że: „(…) zobowiązuje się wymienić okna na nowe. Trzy okna łukowe ze skrzydłami uchylnymi. Dokładny termin zostanie ustalony z klientem.”

Ostatecznie udało się załatwić korzystnie zaistniały spór. Warto wiedzieć, że przedsiębiorca nie może wyłączyć ani ograniczyć uprawnień konsumenta. Natomiast konsument nie może się ich zrzec ani oświadczyć, że nie będzie ich stosował. Takie postanowienia umów są bezwzględnie nieważne, a w ich miejsce należy stosować odpowiednie przepisy prawa.

Najważniejsze, aby pamiętać, że wynajęty przez nas specjalista odpowiada za jakość świadczonych usług i w przypadku problemów zawsze możemy reklamować źle wykonaną pracę.

Zatem, jeżeli nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

Miłosz Niedźwiecki

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.