Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Czwartek, 05 grudnia 2024
Imieniny: Krystyna, Sabina, Norbert
pochmurno
1°C

Poradnik konsumenta

W listopadzie zauważyć można rozkręcające się zakupowe szaleństwo. W tym miesiącu zwykle możemy zaobserwować w sklepach wiele produktów w atrakcyjnych cenach i skorzystać przede wszystkim z promocji jak np. Black Friday. Co jednak, kiedy zakupiona rzecz okaże się wadliwa, a sprzedawca będzie „migał się” od uznania naszego roszczenia? Co zrobić, gdy towar w sklepie wyglądał atrakcyjnie a w domu już nie?

W rozmowach telefonicznych, wizytach osobistych czy przesłanych wiadomościach e-mail mam okazję poznać problemy mieszkańców, m.in., że sprzedawca nie chciał przyjąć reklamacji, że po trzeciej reklamacji sprzedawca nadal naprawia produkt albo że właściciel sklepu nie pozwolił nam na zwrot towaru.

Z takim problemem ostatnio spotkała się Pani Katarzyna, która kupiła płaszcz pod wpływem emocji: „Zakupiłam płaszcz w jednym ze sklepów w centrum Czarnkowa. Podczas mierzenia nie miałam zastrzeżeń, był ładnie wykonany i elegancki. W domu jednak, przy innym świetle zauważyłam, że jego odcień i barwy są nieco inne a niektóre elementy są wykończone mało estetycznie. Postanowiłam oddać płaszcz sprzedawcy, bo przecież prawo na to pozwala. Spotkałam się jednak z ostrą reakcją sprzedawcy, że zwrotów nie przyjmuje i pieniędzy mi nie odda, czy ma rację?”

Otóż, co do zasady polskie prawo nie daje konsumentowi możliwości zwrotu towaru pełnowartościowego, zakupionego w sklepie stacjonarnym tylko dlatego, że się rozmyślił, bo jednak mu się nie spodobał. Dzieje się tak, ponieważ kupując coś bezpośrednio na miejscu, mamy możliwość obejrzenia danego towaru, sprawdzenia czy w przypadku ubrań przymierzenia.

W przypadku umów sprzedaży zawieranych w tradycyjnym sklepie do rozwiązania umowy, czyli zwrotu towaru pełnowartościowego, może dojść tylko za zgodą obu stron. Sprzedawca może przyjąć zwrot towaru, ale nie musi. Zdarza się, że sprzedawca przyznaje swoim klientom prawo do dokonania zwrotu – w terminie i na warunkach przez siebie określonych. Często zasady przyjmowania zwrotów są określone w regulaminie sklepu. Sprzedawca może określić w nim zasady przyjmowania zwrotów, np. bony zamiast gotówki, a także termin, w którym zwrotu towaru dopuszcza. Możemy się zatem spotkać z sytuacją, kiedy będziemy mieli 30 dni na zwrot zakupionego towaru, ale może się zdarzyć, że będzie to tylko 7 lub 14 dni. Należy pamiętać, że jest to tylko i wyłącznie dobra wola sprzedawcy i działanie marketingowe. Wobec czego, nie powinniśmy domagać się przyjęcia pełnowartościowego towaru, kiedy nam odmówi, gdyż nam takie prawo po prostu nie przysługuje.

W opisywanym wyżej przypadku obowiązują zasady zwrotu/wymiany określone przez sprzedawcę, zatem jeżeli sprzedawca nie przyjmuje zwrotów, Pani Katarzyna nie może żądać zwrotu pieniędzy.

W mniejszych sklepach warto zawsze zapytać sprzedawcę przed zakupem i dowiedzieć się dokładnie, czy jest możliwość zwrotu. Jeżeli będzie taka opcja, warto dopytać, jakie są warunki zwrotu, a przede wszystkim czy sklep zwróci nam pieniądze, czy tylko zgodzi się na wyminę produktu na inny w tej samej cenie.

Inną sytuację miała Pani Joanna, która trafiła na felerną kurtkę, nienadającą się do użytkowania: „Kupiłam kurtkę zimową. Po krótkim czasie zaczęły jednak odpadać guziki zatrzaskowe. Poszłam więc do sklepu i chciałam ją wymienić na nową. Sprzedawca jednak powiedział, że wyprzedał całą partię i ewentualnie może przyjąć ją do naprawy. Zaznaczyłam, że nie chce naprawy, bo wówczas nie miałabym kurtki i musiałabym kupować nową na czas naprawy, a nie chciałam ponosić niepotrzebnych moich zdaniem kosztów. Zażądałam więc zwrotu pieniędzy, planując kupić inną kurtkę w tym samym sklepie, ale sprzedawca odmówił, twierdząc, że nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu towaru – czy ma rację?”

Warto zaznaczyć, że sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia zwrotu towaru, jeśli uznał jego niezgodność z umową a wada jest istotna, naraża konsumenta na duże niedogodności, a konsumentka nie chce go naprawiać, lecz wymienić. Wynika to z faktu, iż sprzedawca nie był w stanie towaru wymienić tzn. nie był w stanie spełnić żądania reklamacyjnego konsumentki. Tak więc konsumentka miała prawo żądać obniżenia ceny, czego akurat nie zrobiła lub odstąpić od umowy - przez co należy rozumieć zwrot kurtki sprzedawcy i oddanie przez niego pieniędzy konsumentce.

Zatem, jeżeli spotkamy się z utrudnionym kontaktem ze sprzedawcą lub nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów pod numerem telefonu 660753160 lub wysyłając e-mail: prk@pct.powiat.pl

Miłosz Niedźwiecki

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.