Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Wtorek, 08 października 2024
Imieniny: Brygida, Pelagia, Marcin
deszcz
13°C

Czy czasem warto zmienić operatora telefonii komórkowej?

Co jakiś czas pojawiają się nowe oferty sieci komórkowych, które powodują zawrót głowy u konsumentów, bo można za jednym podejściem obniżyć rachunki o połowę, zyskując dwa razy więcej Internetu, darmowych minut i sms/mms. Czy warto zmieniać sieć? Czy przeniesienie numeru do innej sieci jest skomplikowane? Jak lepiej zawierać umowę z operatorem, przez Internet czy może jednak w punkcie sprzedaży? 

Sygnałów od konsumentów w okresie przed świętami i po nowym roku, dotyczących usług telekomunikacyjnych, otrzymuję najwięcej. Sprawę Pana Dominika warto opisać, gdyż aż trzykrotnie próbował podpisać umowę z operatorem, ponieważ chciał zmienić sieć. Jak sam opisuje: „W związku z faktem, że w okresie świąt zawsze kończy mi się umowa z operatorem telefonii komórkowej postanowiłem przejrzeć oferty konkurencji. Okazało się, że obecny operator nie miał atrakcyjnych warunków dla mnie i była dużo droższa. Zdecydowałem o przeniesieniu numeru, bo po co przepłacać. Postanowiłem zawrzeć umowę przez telefon, wysyłając swoje dane za pośrednictwem strony internetowej w celu kontaktu, gdyż w takim przypadku, gdybym coś źle usłyszał lub telemarketer wprowadził inne warunki, miałem możliwość odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Rozmowa z przedstawicielem firmy przebiegła pomyślnie, zgodziłem się na przeniesienie numeru, gdzie w zamian obiecano mi 30GB Internetu, nielimitowane rozmowy, sms/mms w kwocie 20 zł miesięcznie. Umowę wraz warunkami, regulaminem otrzymałem na adres e-mail. Po weryfikacji okazało się, że doliczono mi dodatkowe usługi na kolejne 30 zł. Złożyłem oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Zadzwoniłem na infolinię, aby zgłosić fakty wysłania pisma, że rezygnuję z umowy, gdyż nie na takie warunki się umawialiśmy. Przedstawiciel poinformował mnie, że faktycznie błąd był po ich stronie i anulował umowę, prosząc mnie ponownie o potwierdzenie danych, aby wysłać prawidłową umowę – zgodziłem się. Po kilku dniach otrzymałem nową kartę sim, ale niestety finalnie umowa nie doszła do skutku, gdyż została anulowana przez operatora. Złożyłem reklamację i operator po raz trzeci się ze mną skontaktował i poinformował, że faktycznie druga umowa też została anulowana i abym mógł skorzystać z ich oferty muszę zawrzeć trzecią umowę – zgodziłem się. Wszystko przebiegło dobrze, ale kilka dni później otrzymałem wiadomość e-mail od nowego operatora, że musze zapłacić fakturę za numer z drugiej umowy.”

W związku z brakiem porozumienia, konsument poprosił rzecznika o interwencję w sprawie, gdyż bał się, że zaraz przyjdą kolejne rachunki na pozostałe anulowane umowy. Po interwencji operator przyznał się do błędu, anulował fakturę: „(…) do faktury wystawiona zostanie korekta uwzględniająca umorzenie całości błędnie naliczonych opłat. Potwierdzamy też, że na kanwie wczorajszej rozmowy sprzedażowej przygotowana została nowa Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru”.

Jak widać zawsze warto czytać i weryfikować warunki umowy. Nie opierajmy się tylko na tym, co mówił pracownik. Zaznaczam, że umowę na telefon, Internet czy telewizję podpisujemy zazwyczaj na dwa lata, więc należy to robić rozważnie i dobrze zastanowić się, czy warto zmienić umowę. Pan Dominik słusznie zauważył, że bezpieczniej jest zawierać umowę z operatorem na odległość, gdyż w przypadku nieścisłości, błędu w umowie możemy od takiej umowy odstąpić w terminie 14 dni. Przypominam, że w wypadku umowy zawartej w salonie, nie mamy takiego prawa. Jak długo trwa proces przeniesienia numeru? Przeniesienie numeru następuje z dniem rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą usług. Proces przeniesienia numeru trwa 1 dzień roboczy. Przeniesienie numeru jest bezpłatne i nie może powodować przerwy w świadczonej usłudze dłużej niż 6 godzin (między północą a 6 rano dla usług mobilnych). 

Jeżeli chodzi o zasięg sieci czy Internetu, to są w sumie 2 sposoby, aby go zweryfikować. Pierwszy to sprawdzenie mapy zasięgu danego operatora. Są one dostępne na stornach internetowych operatorów. Mapy te pokazują zasięg orientacyjny w warunkach idealnych, a co za tym idzie nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością. Drugi sposób to zakupienie karty pre-paid operatora, z którym chcemy zawrzeć umowę. Przy pomocy tej karty włożonej do naszego smartfonu, można sprawdzić poziom zasięgu w interesujących nas miejscach np. w domu. Jeżeli już mamy zawartą umowę z danym operatorem i okazuje się, że w miejscu zamieszkania/pracy nie ma zasięgu lub jest on bardzo słaby, to niestety nie możemy zrezygnować z umowy bez konsekwencji finansowych (kary umownej). Dlaczego? Ponieważ brak zasięgu lub słaby zasięg sieci nie są podstawą do rozwiązania umowy o świadczenie mobilnych usług telekomunikacyjnych. Warto dodać, że każda umowa z operatorem zawiera zastrzeżenie, że usługi świadczone są w ramach zasięgu sieci i jej możliwości technicznych. Brak zasięgu w jednym miejscu nie jest równoznaczny z tym, że operator nie świadczy usług, gdyż sieć może być dostępna w innym miejscu. Zatem operatorzy nie zobowiązują się do świadczenia usług w konkretnej lokalizacji, o czym również informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej na swojej stronie https://cik.uke.gov.pl/

Miłosz Niedźwiecki

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.