Czy czasem warto zmienić operatora telefonii komórkowej?
Co jakiś czas pojawiają się nowe oferty sieci komórkowych, które powodują zawrót głowy u konsumentów, bo można za jednym podejściem obniżyć rachunki o połowę, zyskując dwa razy więcej Internetu, darmowych minut i sms/mms. Czy warto zmieniać sieć? Czy przeniesienie numeru do innej sieci jest skomplikowane? Jak lepiej zawierać umowę z operatorem, przez Internet czy może jednak w punkcie sprzedaży?
Sygnałów od konsumentów w okresie przed świętami i po nowym roku, dotyczących usług telekomunikacyjnych, otrzymuję najwięcej. Sprawę Pana Dominika warto opisać, gdyż aż trzykrotnie próbował podpisać umowę z operatorem, ponieważ chciał zmienić sieć. Jak sam opisuje: „W związku z faktem, że w okresie świąt zawsze kończy mi się umowa z operatorem telefonii komórkowej postanowiłem przejrzeć oferty konkurencji. Okazało się, że obecny operator nie miał atrakcyjnych warunków dla mnie i była dużo droższa. Zdecydowałem o przeniesieniu numeru, bo po co przepłacać. Postanowiłem zawrzeć umowę przez telefon, wysyłając swoje dane za pośrednictwem strony internetowej w celu kontaktu, gdyż w takim przypadku, gdybym coś źle usłyszał lub telemarketer wprowadził inne warunki, miałem możliwość odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Rozmowa z przedstawicielem firmy przebiegła pomyślnie, zgodziłem się na przeniesienie numeru, gdzie w zamian obiecano mi 30GB Internetu, nielimitowane rozmowy, sms/mms w kwocie 20 zł miesięcznie. Umowę wraz warunkami, regulaminem otrzymałem na adres e-mail. Po weryfikacji okazało się, że doliczono mi dodatkowe usługi na kolejne 30 zł. Złożyłem oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Zadzwoniłem na infolinię, aby zgłosić fakty wysłania pisma, że rezygnuję z umowy, gdyż nie na takie warunki się umawialiśmy. Przedstawiciel poinformował mnie, że faktycznie błąd był po ich stronie i anulował umowę, prosząc mnie ponownie o potwierdzenie danych, aby wysłać prawidłową umowę – zgodziłem się. Po kilku dniach otrzymałem nową kartę sim, ale niestety finalnie umowa nie doszła do skutku, gdyż została anulowana przez operatora. Złożyłem reklamację i operator po raz trzeci się ze mną skontaktował i poinformował, że faktycznie druga umowa też została anulowana i abym mógł skorzystać z ich oferty muszę zawrzeć trzecią umowę – zgodziłem się. Wszystko przebiegło dobrze, ale kilka dni później otrzymałem wiadomość e-mail od nowego operatora, że musze zapłacić fakturę za numer z drugiej umowy.”
W związku z brakiem porozumienia, konsument poprosił rzecznika o interwencję w sprawie, gdyż bał się, że zaraz przyjdą kolejne rachunki na pozostałe anulowane umowy. Po interwencji operator przyznał się do błędu, anulował fakturę: „(…) do faktury wystawiona zostanie korekta uwzględniająca umorzenie całości błędnie naliczonych opłat. Potwierdzamy też, że na kanwie wczorajszej rozmowy sprzedażowej przygotowana została nowa Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru”.
Jak widać zawsze warto czytać i weryfikować warunki umowy. Nie opierajmy się tylko na tym, co mówił pracownik. Zaznaczam, że umowę na telefon, Internet czy telewizję podpisujemy zazwyczaj na dwa lata, więc należy to robić rozważnie i dobrze zastanowić się, czy warto zmienić umowę. Pan Dominik słusznie zauważył, że bezpieczniej jest zawierać umowę z operatorem na odległość, gdyż w przypadku nieścisłości, błędu w umowie możemy od takiej umowy odstąpić w terminie 14 dni. Przypominam, że w wypadku umowy zawartej w salonie, nie mamy takiego prawa. Jak długo trwa proces przeniesienia numeru? Przeniesienie numeru następuje z dniem rozwiązania umowy z dotychczasowym dostawcą usług. Proces przeniesienia numeru trwa 1 dzień roboczy. Przeniesienie numeru jest bezpłatne i nie może powodować przerwy w świadczonej usłudze dłużej niż 6 godzin (między północą a 6 rano dla usług mobilnych).
Jeżeli chodzi o zasięg sieci czy Internetu, to są w sumie 2 sposoby, aby go zweryfikować. Pierwszy to sprawdzenie mapy zasięgu danego operatora. Są one dostępne na stornach internetowych operatorów. Mapy te pokazują zasięg orientacyjny w warunkach idealnych, a co za tym idzie nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością. Drugi sposób to zakupienie karty pre-paid operatora, z którym chcemy zawrzeć umowę. Przy pomocy tej karty włożonej do naszego smartfonu, można sprawdzić poziom zasięgu w interesujących nas miejscach np. w domu. Jeżeli już mamy zawartą umowę z danym operatorem i okazuje się, że w miejscu zamieszkania/pracy nie ma zasięgu lub jest on bardzo słaby, to niestety nie możemy zrezygnować z umowy bez konsekwencji finansowych (kary umownej). Dlaczego? Ponieważ brak zasięgu lub słaby zasięg sieci nie są podstawą do rozwiązania umowy o świadczenie mobilnych usług telekomunikacyjnych. Warto dodać, że każda umowa z operatorem zawiera zastrzeżenie, że usługi świadczone są w ramach zasięgu sieci i jej możliwości technicznych. Brak zasięgu w jednym miejscu nie jest równoznaczny z tym, że operator nie świadczy usług, gdyż sieć może być dostępna w innym miejscu. Zatem operatorzy nie zobowiązują się do świadczenia usług w konkretnej lokalizacji, o czym również informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej na swojej stronie https://cik.uke.gov.pl/
Miłosz Niedźwiecki
Powiatowy Rzecznik Konsumentów