Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Niedziela, 09 lutego 2025
Imieniny: Apolonia, Eryka, Cyryl
pochmurno
1°C

Kupowanie telefonu z drugiej ręki

Szukamy w dobrej cenie smartfona, ale nie chcemy brać kredytu tylko kupić od razu za gotówkę. Wiele propozycji tego typu możemy znaleźć na portalach aukcyjnych lub ogłoszeniowych, gdzie możemy trafić na ofertę sprzedaży wyjątkowo atrakcyjnie wycenionego telefonu. Jednak musimy uważać, kupując telefon od osoby prywatnej czy też z komisu. Oczywiście możemy trafić na sprzęt nowy lub delikatnie używany, ale warto dopytać sprzedawcę o szczegóły, dlaczego? Gdyż istnieje duże prawdopodobieństwo, że stoi za sprzedażą telefonu osoba, która zakupiła smartfon od operatora w systemie ratalnym, jako dodatek do abonamentu i sprzedaje go za gotówkę. Co to dla nas oznacza?

Oznacza to, możemy nabyć naprawdę dobry sprzęt, ale może się okazać, że nie nacieszymy się nim długo, gdyż operator zablokuje nam smartfona. Taka sytuacja zdarzyła się jednemu z konsumentów, który podzielił się swoim doświadczeniem: „Kupiłem telefon za gotówkę, który nabyłem na portalu ogłoszeniowym. Po okresie półtora roku zaczęły mi przychodzić powiadomienia, że raty za ten telefon nie są spłacane. Zlekceważyłem to, gdyż zapłaciłem przecież pełną cenę, ale niestety dzisiaj przyszedł mi komunikat od operatora, że telefon za 3 dni zostanie zablokowany. Co mogę zrobić?”

Faktycznie może tak się zdarzyć, gdyż niektórzy operatorzy w umowach telekomunikacyjnych wymyślili, że będą blokować smartfony kupione z abonamentem, jeśli tylko klient przestanie je spłacać. W związku z tym, jeżeli raty nie są spłacane, to właścicielem smartfona nadal jest dany operator telekomunikacyjny, dlatego zgodnie z umową może zablokować dostęp do swojej własności. Nabywca urządzenia nie może przenieść jego własności, bo w okresie spłaty rat właścicielem telefonu jest nadal operator. Zatem można powiedzieć, że zostaliśmy wprowadzeni w błąd przez sprzedawcę, jeżeli kupiliśmy taki telefon, gdyż nie otrzymaliśmy informacji o tym, że telefon jest własnością osoby trzeciej, a z drugiej strony mamy do czynienia z wadą prawną, gdyż sprzedawca nie miał prawa sprzedawać nie swojej własności a ponadto fizycznie telefon staje się także bezużyteczny, gdyż nie działa. Warto zatem przed zakupem domagać się od sprzedawcy informacji, w jaki sposób nabył urządzenie, poprosić o udostępnienie umowy zawartej między nim a pierwotnym sprzedawcą. Przedstawienie np. faktury czy też paragonu może okazać się niewystarczające, gdyż nie zawsze informacje o sprzedaży w systemie ratalnym pojawiają się na w/w dokumentach.

Warto dodać, że komis jako przedsiębiorca powinien przed sprzedażą zgodnie z art. 546 Kodeksu cywilnego, udzielić kupującemu odpowiednich wyjaśnień o stosunkach prawnych i faktycznych dotyczących rzeczy. Natomiast, jeżeli kupującym jest konsument, to sprzedawca jest obowiązany udzielić mu przed zawarciem umowy jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania z rzeczy sprzedanej.

Zatem, jeżeli kupimy smartfona, którego poprzedni właściciel nie spłacił, możemy ze względu na wady prawne powołać się na rękojmie zgodnie z art. 5563 Kodeksu cywilnego, który określa, że „sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu; w razie sprzedaży prawa sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie prawa (wada prawna)”.

W ramach rękojmi możemy zażądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, ale w przypadku wady polegającej na tym, że telefon stanowi własność osoby trzeciej z reguły najlepiej skorzystać z uprawnienia do odstąpienia od umowy.

Zatem, bądźmy czujni i pytajmy, sprawdzajmy i weryfikujmy przed zakupem, gdy jednak spotkamy się z trudnościami lub nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa lub jak napisać reklamację lub oświadczenie o odstąpieniu od umowy, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

Miłosz Niedźwiecki

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.