Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Możesz poczuć się gorzej w nocy, w weekend lub w czasie świąt, gdy Twój lekarz rodzinny nie przyjmuje. Skorzystaj wtedy z pomocy nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Możesz wybrać najbliższe miejsce, bez względu na Twoje miejsce zamieszkania.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy. W razie nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent może udać się po pomoc do dowolnego punktu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, gdzie mieszka, i do którego lekarza/pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację. Mapę punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej znajdziesz na stronie https://pacjent.gov.pl/nocna-i-swiateczna-opieka-zdrowotna.
Dyżurujący lekarz może udzielić porad w warunkach ambulatoryjnych, w domu pacjenta (w przypadkach medycznie uzasadnionych) lub telefonicznie. Z pomocy lekarza i pielęgniarki w nocy, w dni wolne i w święta można skorzystać w razie: nagłego zachorowania; nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy oraz gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia. W takich przypadkach pamiętaj, że nie obowiązuje rejonizacja!
W przypadku konieczności zamówienia wizyty domowej, pacjent powinien skontaktować się z placówką realizującą świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w wyznaczonym rejonie zabezpieczenia. W powiecie czarnkowsko-trzcianeckim takie świadczenie oferują dwie placówki. Pierwszą z nich jest Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej – Szpital Powiatowy im. doktora Ryszarda Surmy w Czarnkowie, którego rejonem wyjazdowym są następujące strefy: miasto i gmina Czarnków, gmina Lubasz, gmina Połajewo, miejscowości z gminy Ujście: Kruszewo, Węglewo, Jabłonowo, Bronisławek oraz miejscowości z gminy Wieleń: Rosko, Hamrzysko, Biała, Mężyk, Gulcz i Wrzeszczyna. Drugą placówką jest Szpital Powiatowy im. Jana Pawła II w Trzciance, którego rejonem wyjazdowym są następujące strefy: gmina Trzcianka, gmina Krzyż Wielkopolski, gmina Drawsko, gmina Wieleń – oprócz miejscowości wymienionych wcześniej.
W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć oraz Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). Pamiętaj, że SOR i izby przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia. Takie sytuacje wymagają natychmiastowych czynności ratunkowych i wdrożenia szybkiej diagnostyki oraz podjęcia leczenia. W przypadku SOR-u i izby przyjęć o kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny. Coraz więcej szpitali prowadzi wśród pacjentów SOR-u triaż. To metoda segregacji pacjentów na tych, którzy potrzebują pomocy natychmiast bądź pilnie, i tych, którzy mogą z medycznego punktu widzenia na pomoc poczekać.
Podstawowe kody triażu:
czerwony – bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia – pomoc musi być udzielona natychmiast;
żółty – przypadek pilny – pacjent powinien być przyjęty jak najszybciej;
zielony – przypadek stabilny – nie ma zagrożenia życia lub poważnego uszczerbku na zdrowiu – pacjent zostanie przyjęty po pacjentach z kodem czerwonym i żółtym.
W niektórych szpitalach są dodatkowe kody: pomarańczowy i niebieski (im bardziej gorący odcień koloru, tym pilniejszy przypadek). Zarówno do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego jak i izby przyjęć pacjent może zgłosić się bez skierowania, niezależnie od miejsca swego zamieszkania.
Pamiętaj! SOR nie zastępuje lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej. Ma na celu diagnostykę i leczenie w zakresie niezbędnym do ustabilizowania funkcji życiowych pacjenta. Następnie pacjent jest wypisywany albo przyjęty do właściwego oddziału szpitalnego. Szpitalny Oddział Ratunkowy nie wystawia recept na leki przyjmowane przewlekle oraz skierowania na badania.
W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia zadzwoń pod numer 112 (to jednolity numer alarmowy, który obowiązuje w całej Unii Europejskiej, służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia życia, ale także mienia, operator numeru 112 po rozmowie z Tobą powiadomi odpowiednie służby: pogotowie, straż pożarną, służby ratownictwa wodnego itp.) lub 999 (to numer alarmowy pogotowia ratunkowego, połączenie odbiera bezpośrednio dyspozytor medyczny). Zespoły ratownictwa medycznego udzielają pomocy osobom, które wymagają natychmiastowego podjęcia medycznych czynności ratunkowych ze względu na ryzyko poważnego uszkodzenia funkcji organizmu, uszkodzenia ciała lub utraty życia. Wezwij zespół ratownictwa medycznego, jeśli ktoś w Twoim otoczeniu np. stracił przytomność, ma drgawki, zaburzenia rytmu serca, rozległe oparzenia, uporczywe wymioty – zwłaszcza z domieszką krwi, odczuwa nasiloną duszność lub ostry ból brzucha.
Najważniejsze informacje, które należy podać po zgłoszeniu dyspozytora:
dokładne miejsce zdarzenia (adres, lokalizacja, punkty orientacyjne),
powód wezwania,
kto potrzebuje pomocy,
kto wzywa zespół ratownictwa medycznego.
Należy odpowiadać na pytania dyspozytora, dostosować się do jego zaleceń w zakresie udzielenia pierwszej pomocy. Przyjęte wezwanie powinno zostać potwierdzone przez dyspozytora. Nie odkładaj słuchawki, nie rozłączaj się, dopóki dyspozytor nie zakończy rozmowy. Połączenia na numery alarmowe są bezpłatne. Czekając na karetkę, staraj się nie korzystać z telefonu, z którego było zgłoszenie. Do chwili przyjazdu karetki jest to jedyna możliwość kontaktu. Dyspozytor lub zespół karetki może próbować skontaktować się z Tobą, by uzyskać dodatkowe informacje. Należy jednak pamiętać, że dyspozytor medyczny, po ocenie sytuacji, może odmówić wysłania karetki, podając przyczynę odmowy oraz sposób dalszego postępowania.
Każdy może znaleźć się w sytuacji, kiedy będzie musiał udzielić pierwszej pomocy. Jak to zrobić? W aplikacji mobilnej mojeIKP można znaleźć praktyczny przewodnik, który krok po kroku pokazuje jak prawidłowo wykonać czynności ratujące życie. Aplikacja jest bezpłatna, wystarczy pobrać ją na telefon komórkowy. Co istotne, aby uruchomić pierwszą pomoc, nie trzeba logować się do aplikacji.
Przez 24 godziny na dobę do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia. Pod numerem infolinii 800 190 590 bezpłatnie można uzyskać wszelkie niezbędne informacje na temat pomocy medycznej w czasie świąt. Konsultanci podpowiedzą, gdzie jest najbliższy szpital, punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej lub dyżurująca apteka.
Starostwo Powiatowe w Czarnkowie
Źródło: akademia.nfz.gov.pl
nfz-poznan.pl