Nowe przepisy w zakresie rejestracji pojazdów
Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują nowe przepisy w zakresie rejestracji pojazdów.
Zmiany dotyczą kwestii związanych z nabywaniem i zbywaniem pojazdów, obowiązków z tego wynikających oraz kar w przypadku niedopełnienia obowiązków wynikających ze zmiany przepisów.
Dotychczasowy obowiązek zawiadomienia o nabyciu pojazdu, zastąpiono obowiązkiem zarejestrowania pojazdu.
Właściciel pojazdu jest zobowiązany złożyć wniosek o jego rejestrację w terminie 30 dni od dnia:
1. nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2. dopuszczenia do obrotu przez organ Krajowej Administracji Skarbowej pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim Unii Europejskiej;
3. sprowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
W przypadku nabycia pojazdu, przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, wniosek o rejestrację pojazdu należy złożyć w terminie 90 dni.
W przypadku nabycia pojazdu w drodze spadku termin 30 dni, biegnie od dnia prawomocnego orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
Niezłożenie wniosku o rejestrację pojazdu, w wymaganym ustawowo terminie:
1.nieprzekraczającym 180 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości 500 zł za wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, dla których kara pieniężna wynosi 1 000 zł;
2.przekraczającym 180 dni, podlega karze pieniężnej w wysokości 1 000 zł za wyjątkiem przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, dla których kara pieniężna wynosi 2 000 zł.
Ponadto, nadal na właścicielu pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spoczywa obowiązek zawiadomienia starosty, w terminie 30 dni, o:
1.zbyciu pojazdu;
2.zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym.
Niezawiadomienie starosty o zbyciu pojazdu, w wymaganym terminie (bez względu na ilość dni przekroczenia), podlega karze pieniężnej w wysokości 250 zł.
Zgłoszenie zbycia pojazdu przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu, wypełnia jednocześnie obowiązek wszystkich współwłaścicieli.
Kar nie stosuje się w przypadku gdy przed upływem terminów na złożenie wniosku o rejestrację pojazdu, właściciel pojazdu nabytego na terytorium RP dokona zbycia tego pojazdu.
Zgodnie z ww. przepisami, od 1 stycznia 2024 r. zawiadomienia o zbyciu pojazdu dokonuje się u starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) lub czasowego zamieszkania.
Przypominamy też naszym Mieszkańcom, że zawiadomienie o zbyciu pojazdu nie wymaga wizyty w Wydziale Komunikacji i można je:
1.przesłać drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy ePUAP (zawiadomienie musi być podpisane profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym),
2.przesłać drogą pocztową na adres Starostwa Powiatowego w Czarnkowie, ul. Rybaki 3, 64-700 Czarnków,
3. złożyć w biurze obsługi klienta Starostwa Powiatowego znajdującym się w budynku przy ul. Rybaki 3 w Czarnkowie.
Starostwo Powiatowe w Czarnkowie