Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Czwartek, 16 stycznia 2025
Imieniny: Marceli, Włodzimierz, Bernard
pochmurno
2°C

Poradnik konsumenta - nowy samochód z salonu

Wydawałoby się, że kupując nowe auto w salonie samochodowym, nabędziemy produkt w stanie idealnym, bo w końcu zjechało prosto z taśmy produkcyjnej i wszystkie jego elementy są idealnie nowe, oryginalne i spasowane. No cóż… w większości przypadków tak faktycznie jest, ale zdarzają się też pojazdy nowe, w których konsumenci przed zakupem lub kilka dni po transakcji zauważyli, że auto jednak ma wady.  

 Przykłady opisane poniżej pokazują, że różnie bywa z tymi „salonowymi” zakupami.

 „W momencie odbioru samochodu podczas jego sprawdzenia postanowiłem zrezygnować z zamówienia z powodu wady ukrytej nowego auta. Poinformowałem sprzedawcę, że przedstawiony do sprzedaży samochód prezentuje wadę techniczną, polegającą na tym, że podczas pracy silnika w zakresie malejącym od 1500 obrotów na minutę do 1000 obrotów na minutę w kabinie pasażerskiej są wyczuwalne ewidentne drgania pojazdu, które przenoszą się na fotele dla pasażerów i wywołują jednoznaczne uczucie dyskomfortu. Po kontroli auta w stacji serwisowej potwierdził to również  dyrektor działu sprzedaży. Zatem samochód miał wadę techniczną, w związku tym zażądałem zwrotu zaliczki w kwocie 3.000 zł. Okazało się, że producent również potwierdził, że: „zjawisko to występuje tylko na postoju, bez włączonego biegu i obciążania silnika. Podczas eksploatacji silnika, w czasie jazdy zjawisko to nie występuje i nie powoduje niedogodności w użytkowaniu pojazdu i sprzedawca nie chce oddać wpłaconych pieniędzy”.

Kolejna sprawa konsumentki również dotyczyła nowego samochodu. „Podpisałam umowę zamówienia na samochód oraz wpłaciłam zaliczkę na poczet ceny w kwocie 2.000 zł. Gdy auto było już dostępne, w dniu odbioru, zapłaciłam pozostałą część ceny 59 400,00 zł. Po kilku dniach użytkowania pojazdu zauważyłam, że podczas jazdy na biegu wstecznym słychać głośne buczenie, które również występuje na 1,2 i 3 biegu w początkowej fazie. W związku z tym zgłosiłam reklamację do sprzedawcy z żądaniem nieodpłatnej naprawy. Okazało się, że przedsiębiorca potwierdził, że w aucie występuje wada, gdyż zbadany przez niego pojazd wykazywał odmienne cechy od analogicznego egzemplarza w swoim segmencie i postanowił dokonać naprawy. Jednak po kilku dniach otrzymałam informację, że  „na razie nie podejmiemy żadnych czynności naprawczych. Prosimy o kontakt po przejechaniu około 8-10 tys. km i wtedy wymienimy olej w skrzyni biegów i sprawdzimy podzespoły. Przyczyną prawdopodobną jest ciasne pasowanie elementów, które się jeszcze docierają – nie jest to usterka, która mogłaby zagrażać bezpieczeństwu”. Nie zgodziłam się z twierdzeniem sprzedawcy i wskazałam, że serwis zalecił wymianę oleju w skrzyni biegów po przejechaniu 8-10 tys, km, a w instrukcji obsługi samochodu zapisano, że olej w skrzyni biegów jest ”niewymienny” i nie zaleca się, aby po jakimkolwiek przebiegu go wymieniać. W związku z brakiem profesjonalizmu i ujawnioną wadą  odstąpiłam od umowy i zażądałam zwrotu pieniędzy, jednak sprzedawca nie zgodził się na to rozwiązanie”.

Pamiętajmy, że w przypadku kupna samochodu z wadami bardzo istotne jest najszybsze podjecie odpowiednich korków prawnych. Zatem rękojmia czy gwarancja? Zaznaczam, że z reguły na podstawie rękojmi możemy żądać więcej, gdyż odpowiedzialność z rękojmi ciąży na sprzedawcy.
W opisywanych wyżej przykładach potrzebna była interwencja rzecznika konsumentów, która ostatecznie doprowadziła do polubownego zakończenia obu sporów i obie strony były zadowolone.

Warto w tym miejscu jednak przypomnieć, że konsument może korzystać z tytułu rękojmi i np. obok odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny, żądać naprawy lub wymiany pojazdu na nowy (560 § 2 k.c.).  Istnieje domniemanie uznania roszczenia konsumenta za uzasadnione, w przypadku nieustosunkowania się do pisma konsumenta przez przedsiębiorcę w terminie 14 dni od daty otrzymania reklamacji (art. 5615 k.c.). Ponadto istnieje również domniemanie niezgodności towaru z umową, jeżeli wada została stwierdzona w okresie roku od dnia wydania pojazdu konsumentowi (art. 5562 k.c.). Pamiętajcie, że sprzedawca nie może wyłączyć lub ograniczyć uprawnień konsumenta       z tytułu rękojmi (558 § 1 k.c.).

Gdyby jednak po złożeniu reklamacji sprzedawca nie odpowiedział lub po prostu nie uznał roszczenia zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów pod numerem telefonu 660753160 lub wysyłając e-mail: prk@pct.powiat.pl

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.