Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Wtorek, 08 października 2024
Imieniny: Brygida, Pelagia, Marcin
pochmurno
12°C

Poradnik konsumenta – ślubne zakupy online, jakie są nasze prawa?

Wielu nowożeńców nie jest świadomych swoich praw konsumenckich. Często można usłyszeć opinie, że nie zawsze jest łatwo reklamować produkty lub usługi związane z planowanym ślubem. Okazuje się potem, że rozmiar sukni ślubnej zamówionej przez Internet jest niewłaściwy i co wtedy robić? Niejedna konsumentka doznała rozczarowania na widok lichego bukietu a czasami mamy problemy z biżuterią ślubną, gdyż okazuje się, że obrączki zamówione online są uszkodzone lub niezgodne z opisem. A najgorzej jak trafimy na nieodpowiednią jakość materiałów np. obrusy i serwetki ślubne zamówione przez Internet, które okazały się być niskiej jakości i podatne na uszkodzenia lub sprzedawca okazał się być nierzetelny, gdyż spóźnił się z dostawą produktów ślubnych i dostarczył je po terminie ślubu.  

Taki przypadek spotkał niedawno konsumentkę z Czarnkowa, która z 3 miesięcznym wyprzedzeniem zaplanowała zakupy produktów ślubnych m.in. winietki, magnesy, świeczki itp. Okazało się jednak, że produkty nie dotarły na czas a sprzedawca nie chciał zwrócić pieniędzy. Tak opisuje sprawę konsumentka: „w marcu dokonałam zamówienia na produkty ślubne w sklepie internetowym. Podczas składania zamówienia podałam datę ślubu 16.06.2023 r. Po miesiącu otrzymałam paczkę z samymi świeczkami, które wykorzystałam. Niestety pozostałe produkty nie dotarły na czas. W ciągu tego okresu próbowałam skontaktować się z obsługą klienta sklepu internetowego, ale bezskutecznie. Według regulaminu sklepu, zamówienie miało być zrealizowane w ciągu 3 do 5 dni roboczych od akceptacji projektu zaproszenia lub innych produktów. Pomimo mojej rezygnacji z nieotrzymanej części zamówienia w dniu 16.06.2023 r., sklep i tak przesłał paczkę z produktami, ale dnia 19.06.2023 r., po ostatecznym terminie. Nie informowali mnie wcześniej o opóźnieniach. W dniu 28.06.2023 r. wysłałam e-mail o odstąpieniu od umowy. Przedsiębiorca odpowiedział, że nie przysługuje mi prawo do zwrotu towaru, ponieważ produkty były personalizowane i spełniają kryteria wyłączenia z prawa zwrotu, zgodnie z ustawą o prawach konsumenta”. 

                W opisywanym przypadku potrzebna była interwencja rzecznika, gdyż przedsiębiorcy nie udało się zrealizować zamówienia do dnia ślubu tj. daty 16.06.2023 r. Konsumentka w związku z nienależytym wykonaniem umowy odstąpiła od niej, gdyż nawet częściowe wykonanie umowy nie miało dla konsumentki już znaczenia z uwagi na przedmiot świadczenia i jego cel, który był określony przy zawieraniu umowy. W końcu, po interwencji rzecznika, przedsiębiorca zwrócił pieniądze konsumentce.

Pragnę przypomnieć, że w przypadkach konfliktowych z przedsiębiorcą niezwykle istotne jest nie ulegać zwątpieniu, a wręcz przeciwnie dążyć do obrony swoich praw. Dodatkowo, warto posiadać świadomość, do kogo należy się zwrócić o wsparcie, aby skutecznie chronić swoje interesy. Rzecznik konsumentów to instytucja, która specjalizuje się w udzielaniu pomocy w tego rodzaju sprawach. Należy również zdobyć wiedzę na temat aktualnych przepisów dotyczących reklamacji, ponieważ w tym obszarze miały miejsce pewne zmiany prawne.

Obecnie istnieją trzy rodzaje reklamacji towarów, które bazują na trzech różnych podstawach prawnych: rękojmia – dotyczy towarów zakupionych do 31 grudnia 2022 r., niezgodność towaru z umową – dotyczy towarów zakupionych od 1 stycznia 2023 r., oraz gwarancja – obowiązuje tylko wtedy, gdy została udzielona, czyli np. otrzymaliśmy z towarem kartę gwarancyjną. Reklamacja z tytułu rękojmi oraz reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową są trybami uregulowanymi w pełni ustawowo. Oznacza to, że nasze uprawnienia i związane z nimi obowiązki sprzedawcy, wynikają z powszechnie obowiązujących przepisów. 

Złożenie reklamacji może wydawać się złożonym procesem, ale aby to zrobić prawidłowo, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Z mojej praktyki i obserwacji spraw zgłaszanych przez konsumentów wynika, że w przypadku reklamacji często polegamy na zaufaniu do drugiej strony i formułujemy nasze żądania ustnie, zamiast zapisywać je na piśmie. Starajmy się zatem składać reklamację e-mailem lub pocztą. Dlaczego? Ponieważ inaczej w przypadku sporu możemy mieć trudność z udowodnieniem jej złożenia. Jeśli będziemy składać reklamację bezpośrednio w sklepie stacjonarnym, powinniśmy zadbać o jej kserokopię, na której sprzedawca umieści potwierdzenie otrzymania dokumentu wraz z datą jego złożenia.

Warto opisywać wadę w taki sposób, aby sprzedawca mógł łatwo ją zweryfikować. Jeśli reklamację składamy e-mailem, warto dodać do niej zdjęcia lub filmiki ukazujące wadę. Musimy konieczne wskazać jedno z następujących żądań reklamacyjnych. Może nim być: naprawa towaru, wymiana na nowy towar, obniżenie ceny towaru o konkretną kwotę lub zwrot pieniędzy (co ustawowo nazwano odstąpieniem od umowy i jest możliwe tylko wtedy, gdy wada jest istotna). Sklep ma tylko 14 dni na odpowiedź na reklamację. Jeśli przekroczy ten termin, nasza reklamacja zostanie uwzględniona z mocy prawa.

Na zakończenie podkreślam, że w sytuacji, gdy sprzedawca odrzuci naszą reklamację, nie jesteśmy pewni swoich praw lub nie wiemy, jak napisać pismo, zawsze można skorzystać z bezpłatnej pomocy, jaką oferuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów. To instytucja, która służy wsparciem i fachowym doradztwem, aby pomóc konsumentom w rozwiązywaniu problemów i obronie ich praw.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Miłosz Niedźwiecki

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.