Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Czwartek, 16 stycznia 2025
Imieniny: Marceli, Włodzimierz, Bernard
pochmurno
2°C

Rzecznik konsumentów radzi...

Czasami bywa tak, że pod wypływem impulsu zakupimy pierścionek, kolczyki czy bransoletkę i jesteśmy podekscytowani. Następnie okazuje się, że jednak dokonany zakup nie jest do końca takim, jakim miał być albo posiada wadę i co teraz? W tym segmencie rzecznik również otrzymuje zapytania od konsumentów m.in. co można zrobić z kupioną biżuterią na rynku lub bazarze? Czy można odstąpić od umowy kupując bransoletkę zamówioną przez Internet? Czy możemy reklamować, gdy zauważymy, że kamień z pierścionka lub zawieszki wypadł?

Taki problem ostatnio spotkał Panią Annę: „Partner kupił pierścionek z pracowni Jubilerskiej. Po dwóch dniach wypadła cyrkonia, oddaliśmy pierścionek na reklamację i czekaliśmy 10 dni na naprawę. Sprzedawca naprawił pierścionek, lecz cztery dni po odbiorze wypadła kolejna cyrkonia, co mogę z tym dalej zrobić?”

Jeżeli zatem nasza biżuteria jest niezgodna z umową, czyli posiada wadę fizyczną, przysługuję nam z mocy prawa rękojmia. Przykład sprawy konsumentki wyraźnie wskazuje, że wyrób jubilerski nie nadaje się do celu, do jakiego tego rodzaju produkt jest zwykle przeznaczony, gdyż z pierścionka wypada kamień, co oznacza, że raczej go już nie będzie zakładać. Konsumentka może zatem żądać bezpłatnej naprawy, wymiany biżuterii na nową, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. W ostatnim przypadku wada musi być istotna, czyli musi uniemożliwiać normalne użytkowanie. Zatem przy pierwszej reklamacji sprzedawca miał prawo w pierwszej kolejności dokonać naprawy lub wymienić produkt na nowy. Przy kolejnej reklamacji nie ma już takich ograniczeń i jeśli wada jest istotna, a zażądamy zwrotu gotówki, to musi sprzedawca się na to zgodzić.  Warto dodać, że jeżeli złożyliśmy reklamację w ciągu 12 miesięcy od dnia zakupu, to istnieje domniemanie, że wada istniała od początku. Wówczas sprzedawca musi udowodnić, że było inaczej i wada powstała z naszej winy.

A co w przypadku, gdy się rozmyślimy a produkt nie ma wad? -  pyta Pani Ewa „Kupiłam kolczyki w sklepie jubilerskim. W domu jednak stwierdziłam, że nie był to dobry zakup i chciałam oddać nie używany produkt. Sprzedawca jednak stwierdził, że zwrotów nie przyjmuje, czy ma rację?”.

Jeżeli chodzi o zakupy w sklepie stacjonarnym należy wyjaśnić, że sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania zwrotu ani wymiany biżuterii zakupionej jako niewadliwej. Możliwość zwrotu może być jednak przewidziana w regulaminie sklepu stacjonarnego przez danego sprzedawcę. Sprzedawca może określić w nim zasady przyjmowania zwrotów, np. bony zamiast gotówki a także termin, w którym zwrotu towaru dopuszcza.

A co z biżuterią kupioną na targowisku, bazarze czy stoisku sezonowym, można ją zwrócić czy wymienić? Wyjaśniam, że tutaj sytuacja wygląda podobnie jak w sklepach stacjonarnych – zwrot lub wymiana nie będą możliwe, chyba że trafimy na wyrozumiałego sprzedawcę. Oczywiście, gdy produkt ma wadę, zawsze możemy złożyć reklamację do sprzedawcy. Na bazarze również sprzedawca ma obowiązek wystawienia dowodu zakupu, którego możemy się domagać w sytuacji jego nieotrzymania.  

Czy gdy kupimy przez Internet bransoletę, mamy prawo do zwrotu towaru w terminie 14 dni?

Tak, jeżeli zawarliśmy umowę na odległość możemy od niej odstąpić w terminie 14 dni, bez podawania jakiekolwiek przyczyny oraz bez ponoszenia jakikolwiek kosztów. Jedyne co musimy uczynić, to poinformować o tym przedsiębiorcę, składając odpowiednie oświadczenie. Oświadczenie może być wysłanie w formie pisemnej, ale także np. listem elektronicznym lub z wykorzystaniem funkcjonalności strony internetowej przedsiębiorcy.

Z kolei Pan Tomasz pyta, czy to prawda, że są w prawie wyjątki, kiedy odstąpić nie można: „Kupiłem przez Internet pierścionek zaręczynowy wykonany zgodnie z moim indywidualnym projektem z grawerem. Jednak później się rozmyśliłem. Chciałem odstąpić od umowy w terminie 14 dni, jednak sprzedawca stwierdził, że nie mam takiego prawa – czy ma rację?”.

Tak, sprzedawca ma rację, jeżeli biżuteria taka nie miała wad, to niestety, ale pierścionka wykonanego na nasze indywidualne zamówienie nie zwrócimy, o czym mówi wprost art. 38 ust. 3 ustawy o prawach konsumenta: „Prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do umów: w której przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb”.

Zatem, jeżeli spotkamy się z utrudnionym kontaktem ze sprzedawcą lub nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów pod numerem telefonu 660753160 lub wysyłając e-mail: prk@pct.powiat.pl.

Miłosz Niedźwiecki

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.