Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Czwartek, 16 stycznia 2025
Imieniny: Marceli, Włodzimierz, Bernard
pochmurno
2°C

Poradnik konsumenta

Pamiętam czasy, kiedy firmy produkowały sprzęty np. lodówki, telewizory czy odkurzacze, które potrafiły działać nawet 15 lat. Doskonale wiemy, że dzisiaj jest inaczej i sprzęty użytku domowego są bardziej innowacyjne, ale produkowane są z tańszych elementów, co wpływa na ich jakość i żywotność. Zatem, kupno dobrego sprzętu np. czajnika elektrycznego, piekarnika czy lodówki to niełatwa sprawa. Czasami mamy pecha i kupimy produkt, który szybko ulega awarii. Jak skutecznie reklamować i czego żądać? Korzystać z gwarancji, czy może lepszym rozwiązaniem będzie rękojmia?

Takie problemy spotykają również konsumentów z naszego powiatu. Pani Iwona zgłosiła się z problemem niedziałającej funkcji pyrolitycznej w nowo zakupionym piekarniku: „Piekarnik ma funkcję pyrolizy, która powinna czyścić piekarnik, bez konieczności używania środków chemicznych. 120- minutowy program czyszczenia spalać miał uporczywe plamy na popiół w temperaturze 480°C. Niestety po uruchomieniu tej funkcji na szybie i spodzie pojawiły się plamy, których nie było wcześniej. Nie idzie ich nawet doczyścić ręcznie, mimo że działałam zgodnie z instrukcją. Dodatkowo funkcja pieczenia góra dół działa słabo. Nie dopieka dołu ciasta. Zatem, wszystko muszę robić na termoobiegu. Zażądałam, aby piekarnik naprawili lub wymienili, jednak sprzedawca odpowiedział, że nic z tego, gdyż stwierdzono, że urządzenie jest mocno zanieczyszczone. Włączenie funkcji pyroliza spowodowało zapieczenie się zanieczyszczeń, gdyż program był za słaby do istniejących zanieczyszczeń”.

Innym przykładem jest sprawa Pana Filipa, który miał problem z elektrycznym czajnikiem wykonanym z wysokiej jakości stali nierdzewnej wyposażonym w panel sterujący z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym: „W zakupionym towarze pojawiła się wada polegająca na tym, że rozsypał się system otwierania pokrywy/klapki przy czajniku. Wskazałem, że system otwierania pokrywy czajnika nie spełnia swojej funkcji, gdyż wada prawdopodobnie spowodowana jest błędem projektowo-konstrukcyjnym. Owszem model czajnika wykonany jest w większości ze stali nierdzewnej, jednak element systemu otwierania pokrywy został wykonany z plastiku. Mało tego system ten znajduje się w wewnętrznej części czajnika, gdzie wlewa i gotuje się wodę. Być może element ten nie wytrzymał temperatur, które są podczas gotowania wody i w związku z tym doszło do jego pęknięcia a w wyniku tego do rozsypania się systemu otwierania pokrywy czajnika. Sprzedawca jednak udzielił standardowej odpowiedzi, że wada została zakwalifikowana jako uszkodzenie powstałe w wyniku nieprawidłowej eksploatacji i uszkodzenia tego typu spowodowane są czynnikami zewnętrznymi, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności”.

Pamiętajmy, że to my jako konsumenci decydujemy o tym, z jakiego uprawnienia korzystamy. Mamy dwie możliwości albo reklamację kierujemy do samego sprzedawcy na podstawie dowodu zakupu – rękojmia, albo za pośrednictwem sprzedawcy zgłaszamy reklamację z tytułu gwarancji (karta gwarancyjna). Często sprzedawcy nie pytają nas, na jakiej podstawie chcemy złożyć reklamację, domyślnie zaznaczając gwarancję. Przenoszą w ten sposób odpowiedzialność za naprawę lub wymianę sprzętu na gwaranta. Jednak nie w każdym przypadku gwarancja będzie dla nas korzystana. Czasami lepiej skorzystać z rękojmi. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ten element przy składaniu reklamacji, ponieważ może się okazać, że korzystamy z gwarancji i nie możemy żądać wymiany, bo gwarancja nie obejmuje elementów szklanych albo malowanych lub niektóre uszkodzenia i usterki nie będą objęte gwarancją.

Zatem, w przypadku reklamacji wadliwych urządzeń AGD możemy domagać się podjęcia od sprzedawcy jednego z czterech żądań, naprawy towaru, wymiany sprzętu na nowy, obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, jeżeli wada jest istotna. Pamiętać należy, że reklamować możemy każde urządzenie, które jest wadliwe. Także takie, które zostało nabyte w ramach okresowej promocji lub wyprzedaży. Jakakolwiek obniżka ceny sprzętu nie wpływa na możliwość dokonywania reklamacji, chyba że sprzedawca zaznaczy, że dany produkt jest tańszy, bo np. ma drobne rysy (towar poekspozycyjny).

W obu sprawach konsumenci się nie poddali i skorzystali z pomocy Rzecznika Konsumentów. Po interwencji przedsiębiorcy zmienili jednak zdanie. W sprawie piekarnika sprzedawca doszedł do wniosku, że „po wnikliwej weryfikacji zaistniałej sytuacji w świetle odpowiedzialności sprzedawcy firma podjęła decyzję o uznaniu żądania konsumenta i wymieni piekarnik na nowy”. Natomiast w sprawie czajnika, sprzedawca stwierdził, że „mimo odmiennych stanowisk w omawianej kwestii, podjęliśmy decyzję o polubownym zakończeniu sprawy i zwrocie środków za towar”.

Zatem, jeżeli spotkamy się z utrudnionym kontaktem ze sprzedawcą lub nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów pod numerem telefonu 660753160 lub wysyłając e-mail: prk@pct.powiat.pl

Miłosz Niedźwiecki

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.