Kolejna skuteczna interwencja
Poradnik konsumenta – reklamacja mebli
Reklamacja mebli jest jednym z najczęściej występujących problemów, z którymi konsumenci muszą się zmierzyć. Często jest to spowodowane wadliwym wykonaniem mebli, czy też niezgodnością z opisem lub uszkodzeniem. Estetyka jest jednym z najważniejszych czynników, na które zwracają uwagę konsumenci podczas wyboru produktu. Dlatego też, gdy meble okazują się być wadliwe, a zwłaszcza w przypadku materiału obiciowego, estetyka ma wtedy duże znaczenie. Oczywiście nie każdy przypadek dotyczący reklamacji mebli musi wynikać z estetyki, gdyż możemy się spotkać z nieprawidłowym wykonaniem mebla, złymi zawisami, prowadnicami, okuciem czy powierzchnią mebli np. lakier czy fornir. Zatem, w przypadku reklamacji mebli, problem nie zawsze musi wynikać z naturalnego zużycia. Często spotyka się sytuacje, w których wadliwy materiał lub nieprawidłowe wykonanie wpłynęło na wygląd produktu, co w konsekwencji zniechęca do korzystania z mebla.
Taka historia zdarzyła się niedawno w naszym powiecie, gdzie dwie konsumentki, które się nie znały, zgłosiły się o pomoc do rzecznika w sprawie tego samego sprzedawcy i reklamacji tego samego produktu, tj. sofy z defektem, który opisywały identycznie: „materiał obiciowy marszczy się podczas siedzenia, leżenia i dotyku palcami. Marszczenia te ulegały wybrzuszeniu i nie powracały do stanu pierwotnego. Ten proces się pogłębia z dnia na dzień. Podobna sytuacja pojawiła się na poduszkach, oparciach. Sofa jest dopiero użytkowana 2-miesiące, aż trudno przewidzieć, co będzie się działo dalej”
Pani Anna i Pani Ewa złożyły reklamację do sprzedawcy, który przyjął reklamację, ale niestety, pomimo ciążącemu na nim obowiązku ustosunkowania się do reklamacji, sprzedawca nie udzielił żadnej odpowiedzi na pisma. W związku z brakiem reakcji sprzedawcy, konsumentki poprosiły rzecznika o interwencję.
Po wystąpieniu rzecznika, przedsiębiorca od razu zainteresował się tematem i pojechał osobiście dokonać oględzin produktu do domu konsumentek, gdzie jednocześnie rozpatrzył reklamację pozytywnie, zwracając pieniądze w kwocie 2.799,00 zł. Wnioskiem z powyższego jest to, że reklamacja mebli czasami może być stresującym i czasochłonnym procesem, ale jest to niezbędne, aby uzyskać satysfakcjonujące rozwiązanie. Warto pamiętać, że konsumenci mają prawo do jakości i zadowolenia z zakupionych produktów, co wymaga od sprzedawcy aktywnego podejścia do tematu i wykorzystania dostępnych możliwych środków, aby zaspokoić roszczenia konsumenta.
Na koniec przypominam, że odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową jest obowiązkowa, zatem nie można jej z góry wyłączyć ani ograniczyć. Ustawa o prawach konsumenta dokładnie reguluje uprawnienia kupującego i obowiązki sprzedawcy w tej mierze i nie pozostawia wiele swobody obu stronnym na odmienne ustalenia. Odpowiedzialność przedsiębiorcy z tytułu niezgodności towaru z umową trwa 2 lata od dnia wydania towaru. W ramach reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową konsument może żądać wymiany, naprawy towaru, a jeżeli brak zgodności towaru z umową jest istotny (poważny), można żądać obniżenia ceny lub odstąpić od umowy.
Zatem, jeżeli spotkamy się z utrudnionym kontaktem ze sprzedawcą lub nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów pod numerem telefonu 660753160 lub wysyłając e-mail: prk@pct.powiat.pl
Miłosz Niedźwiecki
Powiatowy Rzecznik Konsumentów