Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Środa, 11 grudnia 2024
Imieniny: Waldemar, Damazy
pochmurno
4°C

Poradnik konsumenta

Czy kupując w sklepie stacjonarnym, np. budowlanym czy ze sprzętem RTV i AGD, musimy sprawdzać produkt? Zazwyczaj otrzymujemy produkt sklepowy zapakowany. Oczywiście niekiedy proponuje się konsumentowi sprawdzenie zawartości kartonu, jednak nie zawsze jest to możliwe ze względu na gabaryty lub ze względu na ilość elementów w zestawie. Pojawia się zatem pytanie, czy konsument musi sprawdzić kompletność i brak wad w sklepie? Czy jest to jego obowiązek i czy w przypadku nie sprawdzenia rzeczy traci uprawnienia wynikające z reklamacji?

W takiej właśnie sprawie ostatnio otrzymałem wniosek konsumenta z prośbą o interwencję, gdyż komplet szafek, który zamówiła Pani Anna okazał się wybrakowany a sprzedawca nie uznał reklamacji, twierdząc, że paczka z produktem była ważona: „W dniu 22.06.2021 dokonałam w Pile zakupu kompletu szafek. Szafki zostały przeze mnie odebrane w sklepie. W dniu 30.06.2021 przyjechał do mnie fachowiec, który miał mi szafki założyć i powiesić. Jednak, kiedy zaczął rozpakowywać karton, w którym znajdowała się szafka, stwierdził, że brakuje jednego frontu szafki. Razem z mężem również wtedy sprawdziliśmy i przeliczyliśmy elementy, które znajdują się w kartonie, faktycznie jednego frontu brakowało. Otrzymałam odpowiedź od sprzedawcy, że reklamacja jest niezasadna. Wskazano, że przed wydaniem paczki przechodzi ona szereg kontroli, między innymi jest ona ważona. Brak frontu z automatu dyskwalifikowałby ją jako gotową do wydania. Ponadto karton byłby odkształcony, ponieważ jest to brak jednej pełnej warstwy, a to zostałby zauważone w momencie sprzedaży”.

Należy zaznaczyć, że jako konsumenci nie mamy obowiązku sprawdzania zakupionego towaru. Przepisy prawa nakładają na sprzedawcę obowiązki w zakresie udzielania kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji dotyczących towaru konsumpcyjnego. Sprzedawca zatem powinien zapewnić konsumentom możliwość wyboru towaru i sprawdzenia jego jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. Przepisy nie nakładają jednak na kupującego obowiązku sprawdzenia towaru. Może on poprzestać na zapewnieniu sprzedawcy, że produkt jest niewadliwy i kompletny. Informacja ta jest prawnie wiążąca i po stronie sprzedawcy rodzi odpowiedzialność. Sklep nie może więc nałożyć na konsumenta kupującego towar dodatkowego obowiązku polegającego na sprawdzeniu czy towar jest kompletny i nie uszkodzony. Postanowienia te nie mogą wyłączać odpowiedzialności sprzedawcy i uznawane są za nieważne z mocy prawa.

Ponadto na sprzedawcę ustawodawca nakłada obowiązek zapewnienia w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych umożliwiających dokonanie wyboru rzeczy, a także sprawdzenie rzeczy jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. Konsument ma więc prawo a nie obowiązek do sprawdzenia rzeczy.

Zatem, po zapłacie ceny w kasie w sklepie stajemy się właścicielami produktu i w przypadku stwierdzenia wady możemy jedynie towar reklamować. Warto jednak zawsze skorzystać z przysługującego nam prawa i sprawdzić rzecz przed jej nabyciem. Pamiętać jednak należy, że konsument, który tego nie zrobi, nie jest pozbawiony prawa do reklamacji.

Po interwencji rzecznika sprzedawca jednak zmienił zdanie i wskazał, że „(…) po ponownym przeanalizowaniu sprawy uznajemy roszczenia Klienta. W dniu dzisiejszym zamówiliśmy front do szafki, który wydamy Klientce niezwłocznie po jego otrzymaniu od dostawcy”.

Na koniec przypominam, że jeżeli spotkamy się z utrudnionym kontaktem ze sprzedawcą lub nie będziemy wiedzieli, jakie mamy prawa, zawsze można uzyskać bezpłatną pomoc u Powiatowego Rzecznika Konsumentów pod numerem telefonu 660753160 lub wysyłając e-mail: prk@pct.powiat.pl

Miłosz Niedźwiecki

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.